Pikaya / Andomat 3000 & Jan

“Grüne Raufaser / Entr`acte Music”

CADENZA12 scanZoom inLabelCadenza
Cat. No.CADENZA12
FormatEXCL12"G
Orders fromThu, 22 Jun 2006
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Review

After the recent deep, psychedelic excursions the label tilts the spotlight towards the disco ball and gives us a breather in the form of two simple, spangled groovers. Even more intriguingly, Cadenza 12 sees the label family expanding with the addition of two virtually unknown production teams - PIKAYA and ANDOMAT 3000 & JAN - who have the unique honor of releasing their recordings on one of electronic dance music’s most adventurous labels. PIKAYA are the trio of Christian Kaske, Daniel Ramm and Frank Greiner. “Never change a running system” is their motto, and it makes an excellent description of their track “Grüne Raufaser,” which graces the A-side here. Beginning with haphazard, rolling toms, Grüne Raufaser quickly builds to a gentle lilt with mournful chords reminiscent of Plaid, some rollicking trap-work, and jazzy little keyboard stabs that flash into full-blown dub echoes. Swinging like Benny Goodman on the playground, it’s at once nimble and brooding, starry-eyed and tear-stained. At nine minutes long, you barely notice its subtle changes-but DJs will want to play this one all the way through to the run-out groove: it’s perfect for slow-dancing with a lover at the after. ANDOMAT 3000 & JAN are the duo of Jan Iwanitz and Andreas Wiegand, another couple of kids born in the halcyon days of free love and feathered hair. Andomat 3000 & Jan’s “Entr’acte Music” is a dark, housey number that clearly takes inspiration from Thomas Melchior: fans of Melchior’s productions for Aspect Music, Perlon and Playhouse will lose themselves in the echo-drenched swirl and unhinged vocal chirps. It’s nothing less than House Music 101, a smoky tour of the Chicago warehouses of yore, bathed in reverb and tinged with more than a hint of madness. Like those fabrics that change colors according to your body temperature, Entr’acte Music is a moody chameleon: congas and upbeat keys spell tropical bliss for those in the mood for sunshine, but dancers with a penchant for the dark side

CADENZA12 in the media

DE BUG (GER): “Perfektes Release für Cadenza, denn hier sind nicht nur neue Acts versammelt, die viel versprechen, sondern auch eine Auffrischung des Cadenza Sounds um Nuancen die man so nicht erwartet hätte. Pikaya (Christian Kaske, Daniel Ramm und Frank Greiner) machen mit "Grüne Raufaser" den blubbernd verspielten Sound wieder zu einer Detroitchefsache und funken sich perfekt anmutig und leicht durch die Sequenzen und blubbernd konkreten Basslines und harmonischen Zwischenspiele in einem Track der dabei auf merkwürdige Weise auch ein Latinecho bewahrt. Auf der Rückseite geht es mit Andomat 3000 & Jan (Andreas Wiegand und Jan Iwanitz) auf eher perkussiv housige Weise in die deepen Grooves des zeitlosen Geschehens auf den Floors die keine Höhepunkte brauchen, weil alles zum Höhepunkt werden kann.”

Groove Charts Nov.: “Groove November Charts- Platz 28”

Groove Mag (GER): “Die Cadenza 12 ist eine Split-EP mit den Debüt-Tracks zweier neuer Artists. Pikaya sind die Berliner Daniel Ramm, Christian Kaske und Frank Greiner. Bei ihrem Track „Grüne Raufaser“ fühlt man sich in den Bauch eines stählernen, ruhig schwankenden Schiffs versetzt, so eine eigenartige Schwere und tiefe Eingegroovtheit hat der Track. Andomat 3000 & Jan sind Jan Iwanitz und Andreas Wieland alias DJ Mahatma. Ihr „Entr’acte Music“ ist ähnlich kryptisch, es hat einen weichen, shufflenden Minimal-Groove mit einer kreisenden Bassline, die in sanfte Sounds getaucht wird – dabei hat der augenzwinkernde Track ein brasilianisches Flair. ”

I-DJ Magazin (UK): “Following a run of deeply psychedelic releases, Cadenza turns its attention back to the club with a pair of quite differing club tracks from virtually unknown producers. ‘Entr’acte Music’ is the more forceful of the two, swinging and thudding its way around a rolling bass riff, but the real standout is ‘Grune Raufaser’, a lilting, stalking paean to lost nights and foggy mornings. ”

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