Friedrich Goldmann

“Late Works”

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Cat. No.MACROM24CD
FormatEXCL1CDB
Orders fromMon, 23 May 2011
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Review

In a world of crossover and remixes, Macro is the first electronic music label to release a CD of pure original works of a contemporary classical / avant-garde composer. Commemorating Friedrich Goldmann’s 70th anniversary, the CD presents four late key works. In addition to the retail version, British magazine The Wire will distribute the CD to its subscribers. It is the first time The Wire distributes a CD by a single German composer. Being confronted with dull new ambient and unsatisfying classical/electronic “crossover”, there’s a whole new generation ready to experience relevant, deep music away from 4/4 functionality and aesthetic shortcuts. It is just about time to overcome the substitutes and go for the deep end. Thus Goldmann’s music with its clarity, inventiveness and deep appeal becomes increasingly more relevant for the electronic community. Friedrich Goldmann, who passed away in 2009, was one of Germany’s most distinct composers. His works were commissioned and performed by leading interpreters, including the Berliner Philharmoniker, Pierre Boulez, Ensemble Modern, Arditti Quartet and Daniel Barenboim. His music is not only heard at concert halls and festivals worldwide, but was also commissioned for major events like Expo 2000 and the 20th Anniversary Celebration of the Fall of the Berlin Wall at the Brandenburg Gate. As a conductor he has recorded CDs with the works of Stockhausen, Henze and Rihm. Friedrich Goldmann was also the academy professor who taught Paul Frick – now successful with Brandt Brauer Frick in performing techno with the means of a classical ensemble. He is also the father of Macro’s founder Stefan Goldmann. He therefore had influence on two key figures of experimentation at the intersections of classical and electronic music (which may hint at why an electronic music label releases this album). Tracklisting: 1 Haiku a 6 2 Ensemblekonzert 3 3 Sisyphos zu zweit 4 Wege Gewirr Ausblick

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available at: “ WHATPEOPLEPLAY - MP3 & WAV

Feedback: “

Record Collector (UK) Late German composer’s avant-accessible canon - Friedrich Goldmann is here remembered by a quartet of pieces distinct from each other in terms of both architecture and instrumentation. Kicking off with the chamber tonal shimmer of 1994’s Haiku à 6, the former student of Stockhausen encases his hanging notes in pellucid corridors of sustain, populated by strolling vacuums; shifting around slow motion sonic furniture like primetime Feldman. Elsewhere, Goldmann draws on larger ensembles, unfurling the same uneasy spikes of tonal clustering and jagged rumpus that mark out works by Pierre Boulez and fellow countryman Helmut Lachenmann. But it’s to another German, Heiner Goebbels, to which Goldman’s questing spirit is most comparable. Both seek to infuse tired overworked systems with unexpected visitations. During Ensemblekonzert 3, beside flickering ghosts of Bach’s Golgotha arioso, Goldmann wrenches back the veils of tradition to reveal a blasting furnace of raw psychedelic guitar (think Acid Mothers Temples’ Makoto Kawabata chowing down hard on Nitrazepam), presaged by a series of spidery Mary Halvorson-style jazz runs. Such inspired moments are what make Late Works worthy of vigorous and repeated exploration. (Spencer Grady)

 

Groove (D) Wer Interesse an der, seit circa fünfzig Jahren so genannten „Neuen Musik“ hat und den 2009 verstorbenen Friedrich Goldmann bislang nicht kannte, kann hier wirklich eine Entdeckung machen. Das kurze Kammerstück „Haiku à 6“ erinnert im Titel an Messiaens „7 Haiku“, und die langsam sich verschiebenden Dissonanzen haben mehr als eine zufällige Ähnlichkeit mit den ruhigen Passagen Messiaens. Wie dieser liebte auch Goldmann den plötzlichen Ausbruch, er kommt bei ihm aber unvermittelter und unstrukturierter. Im „Ensemblekonzert 3“ ist zudem eine kratzende elektrische Gitarre Teil dieses Ausbruchs. Ein äußerst ungewöhnlicher Sound in der sonst doch recht puristischen Neuen Musik. Ebenso unvermittelt sind plötzliche harmonische Passagen innerhalb der dominierenden Dissonanzen. In „Wege Gewirr Ausblick“ bricht ein Farbenreichtum, der an Debussy erinnert, in eine desolate Instrumentenwüste ein und verändert mit einem Mal alles. Der Titel dieser Komposition für eine größere Besetzung beschreibt das Gefühl, das diese Musik vermittelt, ganz gut. Man wird hier wirklich auf verschlungenen Pfaden durch die unterschiedlichsten Stilmittel der Neuen Musik zwischen Serialismus und Tonclustern geführt und sieht hinterher klarer.

 

De:Bug (D) Der deutsche Komponist Friedrich Goldmann, der im Sommer 2009 verstarb und dieses Jahr seinen 70. Geburtstag feiern würde, wird mit einer Veröffentlichung seiner späten Werke gewürdigt. Die vier Kompositionen „Haiku à 6“, „Ensemblekonzert 3“, „Sisyphos zu zweit“ und „Wege Gewirr Ausblick“ umreißen noch einmal das vielleicht auch zu unbekannte Oeuvre des einflussreichen Lehrers und Musikers aus den Jahren 1994 bis 2008.  Friedrich Goldmann ist aber auch der Vater des Macro-Betreibers und schon immer hochkulturaffinen Produzenten Stefan Goldmann. Es handelt sich also auch um eine Art Herzensangelegenheit, und wieder beweist sich Macro als stilistische Instanz im Schnittmengenfeld von Elektronik, Avantgarde und Techno. Man darf es durchaus als wertvolle Arbeit betrachten, diese großartige Musik auf einem Indie-Elektronik-Label zu veröffentlichen. Da gehört viel Überzeugung und langer Atem dazu. Dass es sich gelohnt hat, braucht man wohl nicht zu erwähnen. Essentiell. (Ji-Hun Kim)
 
De:bug Online (D) Macro macht seinen Ruf als führendes Avantgarde-Techno-Label weiterhin alle Ehre.
 
Musical Pointers (UK) I did enjoy the music, and with new equipment I was able to appreciate the superb recording quality and, too, exuberant performances with extravagant exotic instrumentation. The disc is warmly recommended, in either format, for the music itself. (Peter Graham Woolfe)
 
Raveline (D) Macro war immer schon ein Label, das von seinem Interesse an der Musik jenseits aller Grenzen und begeistertem Forschungsdrang umtrieben schien. Mit „Late Works“ veröffentlicht man nun als erstes Label auf dem Sektor der elektronischen Musik, wohlgemerkt, eine CD mit vier Stücken aus dem Spätwerk des 2009 verstorbenen Friedrich Goldmann. Dieser war ein weltweit geacheter Komponist der Neuen Musik. Ebenso war er der Hochschulprofessor von Paul Frick (den man von Brandt Brauer Frick kennt) und nicht zuletzt Vater des Macro Labelmachers Stefan Goldmann. Auf „Late Works“ trifft der Hörer auf die imposanten Kompositionen Haiku à 6, Ensemblekonzert 3, Sisyphos zu zweit und Wege Gewirr Ausblick – in vielerlei Hinsicht ein hörenswertes Werk, das vielleicht den einen oder anderen Musikfreund tiefer in diese spezielle Materie tauchen lässt.
*****
 
The Wire (UK) Covermount CD subscribers’ special distributed with the May issue. 

 

Radio Nacional de Espana (ES) Allow me to say a lot of thanks for this excellent production. I will broadcast the works on this CD as soon as possible (José Luis Pérez de Arteaga).

 

Deutschlandradio Kultur (D) 1 hour feature in June incl Ensemblekonzert 2 & 3 / Haiku a 6.

 

Radio Deutschlandfunk (D) Broadcast coming up in June.  
 
Radio MDR Figaro (D) One hour feature broadcasted in May.
 
Radio DRS2 (CH) Review on Nightflight program. 

 

RBB Kulturradio (D) Review on Musik der Gegenwart program.
 
SR2 Kulturradio (D) One hour feature broadcasted in April.
 
Radio WMFU New York (USA) Broadcast on Daniel Blumin show.
 
Hans Nieswandt (WDR 1Live) Wirklich großartig, die Friedrich-Goldmann-Platte!
 
Michael Oudman (DJ Broadcast) Much respect for releasing this on Macro, it’s awesome. Really!

Nico de Ceglia (BBC Radio 1) I'm listening to the 'Late Works' by Friedrich Goldmann. Beautiful stuff, really don't want to go back and hear the typical club beats people always send. This is inspirational!!
 
Gudrun Gut (Ocean Club) Haiku a 6 played on the radio show.
 
Hector Pizarro (Vallee FM Paris) It's on my last radio selection.

Thomas Meinecke (BR Zündfunk) Sehr interessiert, logischerweise!
 
Laurent Garnier Absolutely stunning .............Many thanks for this!  AWESOME.     
 
Ivaylo Spassov (Edno Magazine) Feature in Edno coming up with the June issue.

Tim Caspar Boehme (TAZ) Wollte mich schon einmal für die tolle Friedrich Goldmann-CD bedanken! Wirklich sehr schöne Musik. Da sehe ich zu, dass ich sie in der TAZ unterbringe.
 
Joe Muggs (Mixmag) Am reviewing for Mixmag experimental page!

Albert Koch (Musikexpress) Erstmal vielen Dank. Hat mich sehr gefreut. Das Friedrich-Goldmann-Album werde ich besprechen.

Oliver Lamm (Trax) This is really exciting news!

 

James Barrie (Globalsouljah) It was a great introduction to the man, who I wasn't familiar with and I've thoroughly enjoyed it. Not really one for the radio show though but it's on the headphones.

Richard Hutchinson (Amazon Top Reviewer) The "Late Works" sound great! When it appears in Amazon.com and Amazon.co.uk I'm ready to give it a 5-star review!

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