Friedrich Goldmann“Late Works” | ||
---|---|---|
![]() | Label | Macro |
Cat. No. | MACROM24CD | |
Format | EXCL1CDB | |
Orders from | Mon, 23 May 2011 | |
Price | Please sign in to see price |
Review |
---|
In a world of crossover and remixes, Macro is the first electronic music label to release a CD of pure original works of a contemporary classical / avant-garde composer. Commemorating Friedrich Goldmann’s 70th anniversary, the CD presents four late key works. In addition to the retail version, British magazine The Wire will distribute the CD to its subscribers. It is the first time The Wire distributes a CD by a single German composer. Being confronted with dull new ambient and unsatisfying classical/electronic “crossover”, there’s a whole new generation ready to experience relevant, deep music away from 4/4 functionality and aesthetic shortcuts. It is just about time to overcome the substitutes and go for the deep end. Thus Goldmann’s music with its clarity, inventiveness and deep appeal becomes increasingly more relevant for the electronic community. Friedrich Goldmann, who passed away in 2009, was one of Germany’s most distinct composers. His works were commissioned and performed by leading interpreters, including the Berliner Philharmoniker, Pierre Boulez, Ensemble Modern, Arditti Quartet and Daniel Barenboim. His music is not only heard at concert halls and festivals worldwide, but was also commissioned for major events like Expo 2000 and the 20th Anniversary Celebration of the Fall of the Berlin Wall at the Brandenburg Gate. As a conductor he has recorded CDs with the works of Stockhausen, Henze and Rihm. Friedrich Goldmann was also the academy professor who taught Paul Frick – now successful with Brandt Brauer Frick in performing techno with the means of a classical ensemble. He is also the father of Macro’s founder Stefan Goldmann. He therefore had influence on two key figures of experimentation at the intersections of classical and electronic music (which may hint at why an electronic music label releases this album). Tracklisting: 1 Haiku a 6 2 Ensemblekonzert 3 3 Sisyphos zu zweit 4 Wege Gewirr Ausblick |
MACROM24CD in the media |
available at: “ WHATPEOPLEPLAY - MP3 & WAV” Feedback: “ Record Collector ( Groove
(D) Wer
Interesse an der, seit circa fünfzig Jahren so genannten „Neuen Musik“ hat und
den 2009 verstorbenen Friedrich Goldmann bislang nicht kannte, kann hier
wirklich eine Entdeckung machen. Das kurze Kammerstück „Haiku
à 6“ erinnert im Titel an Messiaens „7 Haiku“, und
die langsam sich verschiebenden Dissonanzen haben mehr als eine zufällige
Ähnlichkeit mit den ruhigen Passagen Messiaens. Wie dieser liebte auch Goldmann
den plötzlichen Ausbruch, er kommt bei ihm aber unvermittelter und
unstrukturierter. Im „Ensemblekonzert 3“ ist zudem eine kratzende elektrische
Gitarre Teil dieses Ausbruchs. Ein äußerst ungewöhnlicher Sound in der sonst
doch recht puristischen Neuen Musik. Ebenso unvermittelt sind plötzliche
harmonische Passagen innerhalb der dominierenden Dissonanzen. In „Wege Gewirr
Ausblick“ bricht ein Farbenreichtum, der an Debussy erinnert, in eine desolate
Instrumentenwüste ein und verändert mit einem Mal alles. Der Titel dieser
Komposition für eine größere Besetzung beschreibt das Gefühl, das diese Musik
vermittelt, ganz gut. Man wird hier wirklich auf verschlungenen Pfaden durch
die unterschiedlichsten Stilmittel der Neuen Musik zwischen Serialismus
und Tonclustern geführt und sieht hinterher klarer. De:Bug (D)
Der deutsche Komponist Friedrich Goldmann, der im Sommer 2009 verstarb und
dieses Jahr seinen 70. Geburtstag feiern würde, wird mit einer Veröffentlichung
seiner späten Werke gewürdigt. Die vier Kompositionen „Haiku
à 6“, „Ensemblekonzert 3“, „Sisyphos zu zweit“ und „Wege Gewirr Ausblick“
umreißen noch einmal das vielleicht auch zu unbekannte Oeuvre des
einflussreichen Lehrers und Musikers aus den Jahren 1994 bis 2008.
Friedrich Goldmann ist aber auch der Vater des Macro-Betreibers
und schon immer hochkulturaffinen Produzenten Stefan
Goldmann. Es handelt sich also auch um eine Art Herzensangelegenheit, und
wieder beweist sich Macro als stilistische Instanz im
Schnittmengenfeld von Elektronik, Avantgarde und Techno.
Man darf es durchaus als wertvolle Arbeit betrachten, diese großartige Musik
auf einem Indie-Elektronik-Label zu veröffentlichen.
Da gehört viel Überzeugung und langer Atem dazu. Dass es sich gelohnt hat,
braucht man wohl nicht zu erwähnen. Essentiell. (Ji-Hun
Kim) Radio Nacional de Espana (ES) Allow me to
say a lot of thanks for this excellent production. I will broadcast the works
on this CD as soon as possible (José Luis Pérez de Arteaga). Deutschlandradio Kultur (D) 1 hour feature in June incl Ensemblekonzert 2 & 3 / Haiku a 6. Radio Deutschlandfunk
(D) Broadcast coming up in June. RBB Kulturradio
(D) Review on Musik der Gegenwart program. Albert
Koch (Musikexpress) Erstmal vielen Dank. Hat mich sehr gefreut. Das Friedrich-Goldmann-Album
werde ich besprechen. James Barrie (Globalsouljah)
It was a great introduction to the man, who I wasn't familiar with and I've
thoroughly enjoyed it. Not really one for the radio show though but it's on the
headphones. |
Related items |